Grand Teton, Yellowstone en Glacier

20 februari 2015 - Calgary, Canada

Woensdag hebben we Grand Teton en Yellowstone National Park bezocht. Bij de eerste stop in Grand Teton hadden we een prachtig uitzicht op Teton Range, met nog besneeuwde bergtoppen. Vlak voordat we Yellowstone in reden zijn we nog gestopt bij Jackson Lake, waar in de verte nog steeds Teton Range te zien was. Onze eerste stop in Yellowstone was bij de Lewis Falls, daarna zijn we doorgereden naar de Kepler Cascades en vervolgens naar het Upper Geyser Basin, waar verschillende kleine geisers, de Beehive Geyser en de Old Faithfull te zien was. Bij aankomst waren er rijen mensen op bankjes aan het wachten tot de Old Faithfull af ging. Wij zijn toen op ons gemak een wandeling gaan maken langs te kleine geisers en dachten dat we de Old Faithfull toch niet in werking te zien kregen. We hadden geluk want toen we met onze wandeling bezig waren ging hij toch af, dat was echt geweldig om te zien, het water kwam wel 20 meter omhoog! Na de lunch zijn we naar het Midway Geyser Basin gegaan, de kleine geisers in het Upper Geyser Basin vonden we al mooi, maar deze geisers waren nog veel mooier, groter en indrukwekkender. Vooral de Grand Prismatic Spring, hier was de warmte van de geiser nog veel meer te voelen en deze had blauwe, oranje en groene kleuren die door de stoom ook omhoog kwamen. Daarna zijn we doorgereden naar de Gibbon Falls en het Norris Geyser Basin, hier was de Steamboat Geyser te zien, de warmste geiser van heel Yellowstone. De laatste stop was bij Mammoth Hot Springs, dit was ook prachtig met de verschillende lagen en kleuren die ontstaan zijn door het water van de geisers. Daarna zijn we doorgereden naar ons volgende hotel in Livingstone en zijn we aangekomen in de staat Montana. Helaas hebben we geen beren gespot, maar wel eekhoorns een bever en een mule deer.

Donderdag hebben we een rit van 550 kilometer gemaakt om vrijdag een bezoek te brengen aan Glacier National Park. Het was nog even spannend of de Going-to-the-Sun Road, de weg enige die dwars door het park loopt op tijd open was. Aangezien deze ieder jaar pas op 19 juni open gaat en het er donderdagavond niet naar uit zag dat deze vrijdag de 19e open zou gaan, hadden we plannen gemaakt om vroeg op te staan en een stuk om te rijden. Maar ook hier hadden we weer geluk en stond om 7 uur ‘s morgens op de website van het park dat de weg open was. Onze eerste stop was bij Lake McDonald, we zijn hier via een zandpad naar het water gelopen, waar verder niemand was. Suzan was dan ook erg bang dat er een beer uit de bosjes zou komen, aangezien ze een bord gezien dat er beren op de picknickplaats rond konden lopen. Daarna zijn we gestopt bij de McDonald Falls, heel indrukwekkend met de snelheid en het geluid waarmee het water naar beneden kwam. Daarna zijn we onderweg naar Avalanche Creek en het Logan Pass Visitor Center nog een aantal keer gestopt om van het uitzicht te genieten. Hoe hoger we kwamen hoe meer smeltwater er in een soort van watervallen naar beneden kwam en hoe meer sneeuw er nog lag. Het mooiste uitzicht hadden we rond het Logan Pass Visitor Center waar op sommige wandelpaden ook nog sneeuw lag, het uitzicht was hier prachtig. Heel grappig dat je de ene dag nog je korte broek aan hebt en de volgende dag met twee truien en je teenslippers in de sneeuw loopt. Helaas ook vandaag geen beren gespot, maar wel een Mountain Goat. Na een stop bij het Saint Mary Lake zijn we via Saint Mary het park weer uitgegaan en richting de Canadese grens gereden. We verblijven vannacht in Calgary in de staat Alberta en gaan morgen naar Banff National Park.