Vanuit de jungle weer terug naar huis

28 maart 2017 - Lago Agrio Canton, Ecuador

Dinsdagochtend kon ik op m'n gemak opstaan en ontbijten, want ik werd pas om 9 uur opgehaald voor mijn Amazone tour. Ik had voor het eerst in 5,5e week een privékamer met eigen douche en toilet, heel luxe na alle slaapzalen zou je denken ;-). Totdat ik er achter kwam toen ik wilde gaan douchen dat het water niet warm werd. Na navraag gedaan te hebben bij de receptie klopte het, dat ik een kamer zonder warm water had. Toen ik toch beneden was, ben ik maar eerst gaan ontbijten. Het was inmiddels vijf voor 8 en er kwam iemand naar mij toe om te vragen of ik een tour bij de Caiman lodge had geboekt, dat had ik. Zijn volgende vraag was: ben je al klaar om te vertrekken? Even dacht ik: zou ik hier in een andere tijdzone zitten? Maar dat was niet het geval. Iedereen was al klaar en het verzoek was om even op te schieten, zodat we konden vertrekken. Achteraf bleek dat ik de enige was die de dag van tevoren al was aangekomen met het vliegtuig en de andere vier al om 6 uur 's morgen met de nachtbus vanuit Quito waren aangekomen. Met de bus zijn we naar het begin van de Rio Cuyabeno gereden, daar zijn we overgestapt in bootjes en was het 25 kilometer varen naar de lodge. We zaten hier al midden in de jungle en onderweg zijn we een aantal keer gestopt om wildlife te spotten en hebben we apen, een uil en vleermuizen gezien. Na de lunch zijn we opnieuw met de boot de rivier opgegaan en hebben we apen, een slang, stinky turkeys, een tucan en een kaaiman gezien. Twee van de andere vier verbleven in een andere lodge en de rest van de groep waren studenten van de universiteit van Quito. Dus bleven we uiteindelijk met z'n drieën over en hadden we een soort van privétour en konden we overal uitgebreid stoppen. Toevallig waren dit ook twee Nederlanders en hadden we een gids die ook een beetje Nederlands verstond omdat hij met een Nederlandse getrouwd was geweest. En dan zit je dan midden in de jungle in Ecuador :,'-). Hij vertelde ook dat hij een aantal jaar geleden had meegewerkt aan het programma 3 op reis. Na het avondeten zijn we in het donker op zoek gegaan naar slangen. We moesten met een zaklamp in de bomen schijnen en op zoek gaan naar gele ogen. Uiteindelijk hebben we een kleine slang gevonden.

Woensdagochtend kwam het met bakken uit de hemel en stond er een wandeling in de jungle gepland. Met een lange broek, lange mouwen, een poncho en kaplaarzen zijn we toch op pad gegaan. Helaas was er niet heel veel te zien en was ik van top tot teen doorweekt na 3 uur. Gelukkig was het aan het einde van de middag weer droog en zijn we opnieuw de Cuyabeno rivier opgegaan en hebben we twee andere soorten apen gezien, roze dolfijnen en een kaaiman.

De volgende ochtend om kwart voor zes stond er weer een tocht op de Cuyabeno rivier gepland. Ik had geen zin om zo vroeg m'n bed uit te gaan, omdat ik de afgelopen weken veel vroeg was opgestaan dus ben ik niet meegegaan. Uiteindelijk was het een goede keuze want er was niks te zien. Na het ontbijt hebben we weer de boottocht van 25 kilometer gemaakt en zijn we met de bus naar het vliegveld gebracht. Dit is het kleinste en meest uitgestorven vliegveld waar ik ooit geweest ben. Er ging die dag maar 1 vlucht en er was tot een uur voor vertrek niemand bij de incheckbalie. Bij aankomst in Quito raakt ik aan de praat met iemand die ook naar het centrum moest en samen hebben we een taxi gedeeld naar de stad.

Vrijdag ben ik met iemand die ik tijdens de Amazone tour was tegengekomen de stad ingegaan. Eerst zijn we met een kabelbaan naar een hoogte van 4000m gegaan en hadden we onderweg een mooi uitzicht op de stad. Eenmaal boven was het zwaar bewolkt, maar binnen een minuut of 10 klaarde het op. Daarna zijn we naar een markt in de wijk Mariscal geweest. Hier waren souvenirs te koop en kleding die gemaakt is van alpaca wol.

En toen was de laatste dag van mijn reis toch echt aangebroken. Aan het begin van de middag heb ik nog en wandeling gemaakt in het historisch centrum en heb ik een aantal prachtige gebouwen en beelden gezien: Plaza Grande, Le Merced, La Compana, San Francisco en La Ronda. Rond 5 uur ben ik richting de luchthaven gegaan en ben ik met een vlucht van 9,5 uur naar Madrid gevlogen waar ik zondag rond 2 uur 's middags ben geland. In Madrid moest ik nog 6 uur wachten en zondagavond rond half 11 ben ik geland op Schiphol. De foto's van deze blog zijn te bekijken via de onderstaande link: https://drive.google.com/drive/folders/0B4yLjBKDbVCBNl9VcjBQbXJZOEE?usp=sharing

Het was een geweldige reis en heb er heel erg van genoten! De vlaggetjes heb ik inmiddels in mijn landkaart geprikt, hier is goed te zien wat een grote afstanden ik heb afgelegd. Via deze weg wil ik iedereen bedanken voor de leuke reacties op mijn blogs en foto's.