Patagonië

4 maart 2017 - Santiago, Chili

De afgelopen twee weken heb ik rondgereisd in het prachtige Patagonië. Zondag 19 februari ben ik gestart in Ushuaia, hier ben ik vier dagen gebleven. Vanuit Ushuaia ben ik maandag met de bus naar Tierra del Fuego National Park gegaan en heb ik verschillende wandelingen gemaakt. De volgende dag heb ik een boottocht op het Beagle kanaal gemaakt. Vanuit Ushuaia zijn we eerst naar Isla de los Pajaros (Bird Island) gevaren. Op dit eiland zitten honderden vogels dat was echt prachtig. Daarna zijn we naar een eiland met zeeleeuwen gevaren en daarna naar de vuurtoren, die een van de zuidelijkste ter wereld is. Het was de bedoeling om hier vandaan meteen naar Martillo Island te varen, maar de boot kreeg een technisch mankement waardoor we eerst terug moesten naar Ushuaia om van boot te wisselen. Eenmaal van boot gewisseld zijn we direct naar Martillo Island gevaren waar verschillende Pinguïns te zien zijn.

In eerste instantie was het de bedoeling om woensdag van Ushuaia via Rio Gallegos met de bus naar El Calafate te gaan. Dit zou mij alles bij elkaar zo'n anderhalve dag kosten. Vliegen bleek uiteindelijk ongeveer even duur te zijn, dus ben ik in nog geen anderhalf uur naar El Calafate gevlogen. Bij aankomst in m'n hostel waren er in de kamer nog twee bedden vrij. Het bovenste bed in een stapelbed van drie hoog en een beneden bed. Aangezien ik in Ushuaia drie nachten boven in een stapelbed zonder trapje en hekje had geslapen en met moeite m'n bed in en uit kwam vanwege de troep en gebrek aan ruimte, had ik het beneden bed gekozen. Heel snel, voordat ik boodschappen ging doen, heb ik het bed opgemaakt om te voorkomen dat het ingepikt zou worden. Dat heb ik in het verleden namelijk wel eens meegemaakt ;-). Dat ik toch beter het bovenbed had kunnen kiezen bleek toen ik 's avonds wilde gaan slapen. Mijn bed stond namelijk naast de schoorsteen van het restaurant en daar kwam een enorme warmte van af, het geluid van borden die werden afgewassen galmde door via de schoorsteen en het stonk vreselijk in de kamer. Dat is niet zo erg, dan zet je gewoon een raam open. Maar dat was ook niet fijn toen bleek dat de afzuiger van het restaurant ook direct naast het raam was en de lucht naar binnen kwam :',-). Gelukkig was de omgeving prachtig. Donderdag ben ik vanuit het hostel naar Laguna Nimez gelopen en heb ik een wandeling gemaakt langs het meer. Hiervandaan had ik ook een prachtig uitzicht op Lago Argentino en heb ik Austral Flamingo's en andere mooie vogels gezien. Voor vrijdag had ik een tour geboekt naar Los Glaciares National Park. De weg er naartoe was al prachtig. De eerste stop was bij Lago Argentino met een mooi uitzicht op besneeuwde bergen. Voordat we het park in gingen, zijn we gestopt bij een uitzichtpunt waar het uitzicht op de Perito Moreno gletsjer al geweldig was. Eenmaal in het park was het nog mooier en indrukwekkender. Ik heb drie verschillende wandelingen gemaakt, met verschillende uitzichten op de gletsjer. Het geluid van vallend ijs was ook heel indrukwekkend. Dit klonk als donder van onweer en regelmatig vielen er brokken ijs naar beneden. In Canada en Nieuw Zeeland had ik al gletsjers gezien, maar dit is echt de meest indrukwekkende die ik gezien heb.

Zaterdag 25 februari heb ik de bus van El Calafate naar Puerto Natales in Chili gepakt. Voor zondag had ik een tour naar Torres del Paine National Park geboekt. Ook dit is een prachtig park, met helder blauwe meren, watervallen en bergtoppen met verschillende kleuren en sneeuw. Voordat we het park in gingen zijn we een paar keer gestopt bij verschillende uitzichtpunten en in het park hebben we verschillende wandelingen gemaakt met de groep. En er was die dag een zonsverduistering in het park.

Maandagavond ben ik in Puerto Natales aan boord gegaan van de Evangelistas en ben ik in vier dagen naar Puerto Montt gevaren. Na het ontbijt dinsdagochtend was er een presentatie over de route en plaatsen die we aan deden tijdens de trip. Voor dinsdag was de route: Golfo Almirante Montt, Paso White, Canal Santa Maria, Paso Sobenes, Estrecho Collingwood en Canal Sarmiento. Vlak voor de lunch gingen we een gebied in waar het schip heel dicht langs de fjorden voer. Dit was echt prachtig, vooral de weerspiegeling van de fjorden en de lucht in het water. 's Middags was er een presentatie over de fauna in het gebied. De route voor woensdag was: Puerto Edén, Canal Paso del Indio, Angostura Inglesa, Canal Messier en Bajo Cotopaxi. In Puerto Edén heeft het schip een stop van ongeveer een halfuur gemaakt. Dit plaatsje heeft maar 73 inwoners en dit worden er steeds minder, omdat de meeste kinderen die gaan studeren buiten het dorp ook niet meer terugkeren naar Puerto Edén. Het wordt slechts vier keer per week bevoorraad per schip en verder is er in de omgeving helemaal niks. Tijdens de lunch kwamen we langs het scheepswrak Capitán Leonidas, dat hier al sinds 1968 ligt. Inmiddels groeien er bomen en planten op het schip. Helaas was dat niet heel goed te zien, omdat het met bakken uit de hemel kwam, wat het helaas bijna de hele dag deed. Maar ondanks dat was het uitzicht onderweg nog steeds prachtig. Aan het eind van de dag gingen we de open oceaan op. Al de hele dag werd er gewaarschuwd voor golven van 5 tot 7 meter in de open oceaan. Ook het avondeten werd om deze reden met een halfuur vervroegd en was het mogelijk om pilletjes tegen zeeziekte te krijgen. Ik dacht dat heb ik niet nodig, maar uiteindelijk toen ik wilde gaan slapen ging het schip zo te keer dat ik zeeziek werd en toch pilletje heb moeten nemen. De hele nacht ging het schip flink heen en weer en het werd pas rustiger toen we donderdag na de lunch weer tussen de fjorden voeren. De route voor donderdag was: Golfo de Penas, Área Oceánice, Canal Ninualaq, Canal Moraleda, Golfo Corcouado en Canal Apiao. In de loop van de middag werd het weer ook beter en heb ik na de lezing over de flora in het gebied nog even op het dek kunnen genieten van de fjorden. Vrijdagochtend kwam het schip aan in Puerto Montt. We zijn naar de busterminal gebracht en van daaruit ben ik naar het centrum gelopen. In Puerto Montt kwam ik twee reisgenoten van de boot tegen en samen hebben we nog even gezellig in Puerto Montt rondgelopen en in een parkje gezeten. Daarna ben ik weer teruggegaan naar het busstation en heb ik de nachtbus naar Santiago gepakt, waar ik vanmorgen ben aangekomen.

De foto's bij dit verslag zijn te bekijken via de onderstaande link: