Van Foz do Iguacu naar het einde van de wereld

20 februari 2017 - Ushuaia, Argentinië

Woensdagochtend kwam het net zoals dinsdag met bakken uit te hemel. Nadat ik met veel moeite, met het zweet op m'n voorhoofd, al m'n spullen in m'n backpack had gepropt en de regenhoes over m'n tas had gekregen, brak de zon door en is het de rest van de dag droog en zonnig gebleven. Het was de bedoeling om vanuit Foz do Iguacu (Brazilië) een bus richting de grens met Argentinië te pakken, maar de bus kwam niet opdagen en ging maar één keer per uur. Inmiddels stonden er nog twee backpackers op de bus te wachten en met z'n vieren hebben we een taxi gepakt die ons naar de ingang van het park heeft gebracht. Bij aankomst in het park (rond 11 uur 's morgens) waren de geldautomaten al leeg en aangezien ik uit Brazilië kwam, had ik nog geen Argentijnse Pesos. De entree moest contant betaald worden en ik moest ook nog vanuit het park met de bus naar het dorpje en lopen was echt te ver :-). Gelukkig had ik op Schiphol Amerikaanse Dollars gepind en kon ik betalen in Dollars en kreeg ik Pesos terug. Toen konden we eindelijk het park in, hebben we het treintje naar het laatste station gepakt en zijn we naar de watervallen gelopen. Het uitzicht was echt geweldig en niet vast te leggen hoe groot en indrukwekkend de watervallen zijn! Daarna ben ik alleen verder gegaan en heb ik nog een wandeling gemaakt en had ik onderweg een prachtig uitzicht over verschillende watervallen. Na de wandeling ben ik op de bus gestapt naar Puerto Iguazu.

Donderdag heb ik bij het zwembad van het hostel gezeten, heb ik 's middags de bus gepakt en ben ik vrijdagochtend na een rit van 19 uur aangekomen in Buenos Aires. De bus reed het laatste stuk door een sloppenwijk heen en het busstation lag ook naast deze sloppenwijk. Even dacht ik waar ben ik nu terechtgekomen. Mijn hostel was niet ver van het busstation. Ik had gelezen dat het in een goede wijk lag en op Google maps zag het er namelijk niet uit alsof mijn hostel in een sloppenwijk lag :-). Gelukkig was dat niet zo en was er aan de kant waar ik het busstation uit moest om de metro naar m'n hostel te pakken niets meer van de sloppenwijk te zien. 's Middags ben ik de stad ingegaan en heb ik een wandeling langs de haven gemaakt. Bij terugkomst in het hostel had ik een mail van m'n volgende hostel met het advies om voldoende contant geld mee te nemen aangezien de banken in Ushuaia de komende week staking zijn en het niet mogelijk is om met creditcard te betalen in het hostel. Inmiddels was ik er al achter dat het op de meeste plekken, zelfs in Buenos Aires, niet mogelijk is om met je credit card te betalen en kon ik nu voorbereid op weg naar Ushuaia.

Zaterdag heb ik een ander deel van de stad bekeken en ben ik via de botanische tuin, de Japanse tuin en el Rosendal vijver naar het Planetarium gelopen. Daarna ben ik weer op de metro gestapt en heb ik bij het theater in een parkje in het gras in de zon gelegen. Dat was voorlopig te laatste dag voor de komende anderhalve week dat ik van het zonnetje kon genieten, want gisterochtend ben ik richting Ushuaia vertrokken waar de temperatuur ongeveer hetzelfde is als in Nederland. Ushuaia is het zuidelijkste stadje ter wereld, ook wel het einde van de wereld genoemd. Hier blijf ik tot en met woensdag en ga ik onder andere naar Tierra del Fuego National park.

Via deze link zijn de foto's van dit verslag te bekijken: https://drive.google.com/drive/folders/0B4yLjBKDbVCBOXFOQXBDZGZMaEU?usp=sharing