Cape Reinga, Bay of Islands & Rotorua

20 maart 2016 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Aangezien ik woensdagavond laat was aangekomen had ik voor het eerst een bed boven in het stapelbed. Mijn ervaring van drie jaar geleden was dat er meestal geen trapjes aan de stapelbedden zitten, de vloer vol ligt met troep en je tussen de troep in uit je bed moet springen. Ik was al blij dat er nu wel een trapje aan het bed zat en geen troep op de grond lag, maar er moet altijd wat mis zijn met de stapelbedden want nu zat er geen bescherm hekje aan het bed waardoor ik nog niet makkelijk mijn bed uit kon, haha.

Het was een kort nachtje want donderdag vertrok de tour richting Cape Reinga en Ninty Mile beach om kwart over 7. De eerste stop was een morning tea, in mijn geval een zwarte koffie :-), in Taipa. Daarna is de bus een heel stuk over Ninty Mile beach gereden, dit was erg leuk. Op de bus zat een camera en in de bus hing een tv-scherm, zodat ik ook aan de voorkant kon meekijken op het strand. Aan het einde van Ninty Mile beach was het mogelijk om van de duinen te zand surfen, dit was echt heel gaaf ook omdat de duinen erg hoog waren. Cape Reinga, het meest noordelijke punt van Nieuw-Zeeland, was de volgende stop. Maar dit is niet het enige bijzondere, hier komen ook de Tasman Sea en de Pasific Ocean samen. Hier heb ik een wandeling gemaakt naar de vuurtoren die hier staat. Daarna was het lunchtijd, met fish en chips aan een mooi strandje. De laatste stop was in het Puketi Kaurie Forest, waar hele grote bomen staan. Het deed mij denken aan de Sequoias, alleen de kleur was anders.

Vrijdag ben ik op de boot gestapt voor een tour in de Bay of Islands. Dit zijn 14 eilanden voor de kust van Paihia. 's Morgens is de boot langs het westelijke deel van eilanden gevaren en naar The Hole in the Rock, de naam zegt het al. Hier was ook weer de vuurtoren van Cape Reinga te zien. Richting Otehei Bay, waar een stop was voor de lunch, werd het uitzicht steeds mooier. De bergen waren licht- en donkergroen, het zand geel en het water lichtblauw, echt prachtig. Ook op het strand van Otehei Bay was het uitzicht prachtig en heb ik in een zitzak genoten van het mooie uitzicht :-). Na de lunch is de boot langs het oostelijke deel van de eilanden en daarna weer terug naar Paihia gevaren. Terug in Paihia ben ik weer op de bus richting Auckland gestapt.

Bij aankomst in Auckland was het inmiddels acht uur 's avonds en had ik daarom weer een bed boven in het stapelbed. En ja hoor een zonder trapje in een kamer waar de vloer vol lag met troep, dus moest ik zaterdagochtend in het donker tussen de troep in uit m'n bed springen :-P. Vanuit Auckland ben ik op de bus gestapt naar Rotorua, een plaats waar geisers, meren, kokende poelen van modder en ingezakte kraters te zien zijn. Ik had contact gehouden met Melissa, de Nederlandse die ik in Nelson had ontmoet en het bleek dat zij zaterdag ook in Rotorua was. Zij heeft mij met de auto opgepikt bij de bushalte en samen zijn we naar Wai-o-Tapu gegaan. Het termische gebied van Wai-o-Tapu beslaat zo'n 18 vierkante kilometer en is het grootste thermisch actieve gebied in deze omgeving. We hebben hier een wandeling van ongeveer een uur gemaakt langs alle kraters en poelen. Dit was heel mooi en het was bijzonder dat elk water weer anders van kleur was.

Zondagochtend had ik een tour geboekt in de omgeving van Rotorua. De eerste stop was in Te Puia, een park waar onder ander geisers en modderpoelen te zien zijn. Ik had geluk dat er een geiser af ging toen ik in het park was. Daarna is de bus naar The Agrodome gereden, waar een show te zien was met allerlei dieren, waaronder schapen. Het laatste onderdeel van de tour was een bezoek aan Rainbow springs, een park waar allerlei Nieuw-Zeelandse vogels te zien zijn en natuurlijk ook de kiwi. De reden dat het niet waarschijnlijk is dat je deze in het wild tegenkomt, is omdat het een nachtvogel is. Ze hadden de ruimte daarom ook donker gemaakt. Na de tour ben ik weer op de bus gestapt richting Auckland. Morgen is mijn laatste dag in Nieuw-Zeeland en vlieg ik naar Australië.